29.3.2017

GANESHA


Ganeshaa pidetään onnen, viisauden ja älykkyyden jumalana. Tässä kaikki mitä mä tarvitsen tän seitsemän päivää kestävän koeviikon yli päästäkseni. Oon jo selviytyny, melko huonolla menestyksellä, uskonnon ja englannin kokeista. Edessä olis vielä biologian, ruotsin ja matematiikan kokeet. Tämä meinaa siis, että kahvia koneeseen!

Koska mä oon kova tyttö stressaamaan ja mä tiedän mitä on kärsiä vatsakivuista ja toimia jatkuvasti paineen alla, aattelin kertoa teille pari vinkkiä stressin kanssa elämiseen, tai ehkä jopa sen selättämiseen.

1. Aikatauluta sun elämä. Sun on helpompi pysyä sun suunnitelmien ja menojen perässä, jos sulla on ne jossain ylhäällä. Seinä- tai vihkokalenteri on mulle se ratkaisu, mutta jos et tunne sitä ihan sun jutuksi, niin onhan se kalenteri puhelimessakin. Jos kalenteri itsessään ei tunnu sinulta, niin kannattaa kokeilla vaikkapa puhelimen muistiinpanoja tai vaikkapa post-it lappuja.
2. Syö hyvin ja monipuolisesti. Rasvanen tai hälläväliä- ruokavalio aiheuttaa sulle vaan pahaa oloa ja huonon omatunnon, joten tämän vuoksi on hyvä syödä hyvin. Kaiken lisäksi koko sun kehos voi sillon paremmin, ja sillä on suora vaikutus sun mielentilaan.



3. Vietä aikaa sulle tärkeiden ihmisten kanssa, kuten vaikkapa perheen ja kavereiden. Tää parantaa sun sosiaalista hyvinvointia, millä taas on suora vaikutus sun psyykkeeseen. Kun mieli on rauhassa, voi myös sun kroppa levätä hyvillä mielin ilman paineita.

Eilen mä kävin mun siskon kanssa kahvilla, ja meillä tuli puheeksi piirtäminen. Hän sitten pyysi mua piirtämään tälle taulun, joka on mun siskon tyylinen. Mulla piti tovi miettiä että mitähän mä keksisin, ja jotenkin kummassa mulla tuli tää Ganesha mieleen. (ei siis sillä, että mun sisko olis mitenkään onnekas, viisas tai älykäs! ;-) ) Oon aina liittänyt mielikuvaan mun perheestä monia eri kulttuureja. Mun perhe on aina tykänny käyttää etenkin Intian ja Australian kulttuureiden teemoja sisustuksessa ja varsinki ruoanlaitossa. Kokemuksesta voin sanoa, että eri kulttuureiden sekottelu tuo aivan mieletöntä vaihtelua elämään, suosittelen siis kokeilemaan!


4. Tee sulle mieleisiä asioita, olipa se sitten piirtämistä, lukemista tai vaikkapa videopelien pelaamista. Tää lisää sun hyvän olon hormonien tuotantoa, mikä loogisestikin on hyväksi sulle, varsinkin sun ollessa stressaantunu.

Mä tykkään perehtyä siihen, mitä mä piirrän tai maalaan. Mä siis toisin sanoen haluun tietää, mitä mä teen. Lukiessani tästä Ganeshasta mä huvituin, koska tää hindulaisuuden yksi monista jumalista tosiaan on kaikkea, mitä mä tarvitsen mun koeviikolla. Tosin, onko olemassa myös turhautuneisuuden ja epätoivon jumalaa?



5. Älä suodata sun stressiä kahvilla. Tää vaan aiheuttaa vatsakipuja ja lisää sun kehon rasittuneisuutta. Jos sä juot liikaa kahvia, sun yöunet kärsii siitä ja sillon sun keho ei pääse lepäämään. Ja se ei todellakaan voi olla hyvä juttu - kaikkihan rakastaa nukkua!
6. Anna itelles lupa levätä, nukkua ja vain lahnata. Sun keho ja mieli voi levätä rauhassa niin kauan, kun sä et kiellä sitä iteltäs. Jos sä lepäät antamatta itelles lupaa siihen, seuraa siitä vaan huono omatunto ja paha mieli. Tällöin siitä vähäisestäkään lepäämisestä ei oo mitään hyötyä.


Ganeshaa rukoillaan kuulema usein ennen kokeita, matkoja ja liiketoimia. Mun tapa selviytyä​ kokeista on mieletön stressaaminen, paineen alla toimiminen ja kahvin juominen hillittömissä määrissä. (Enkä mä siis muulloin oikeesti ikinä juo kahvia!) Mun pitäisi ehkä keksiä parempia keinoja tähän tai käyttää ees noita vinkkejä, koska tää jatkuva ylikierroksilla käyminen rasittaa mun kehoa valtavasti. Mä nukun yöt todella huonosti, en osaa pysyä paikallani ja lisäksi mun hermot on mahdottoman kireällä. Ei se ehkä ihme, ettei kaikki ihan jaksa mua näiden parin viikon aikana. Jos tää on jo nyt tämmöstä, niin tuunko mä ikinä selviimään työelämästä? Pisteet  aikuisille elämän hallinnasta, nimittäin mä en sitä vielä osaa.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti